Elokuva

KLAANI

img-4-movie

Romaanista elokuvaksi

img-1 movie
img-3 movie
img-2-movie
img-1 movie
img-1 movie
Lue Kulttuuritoimituksen artikkeli: elokuva pysyy Mika Kaurismäen sydämessä.

MIka Kaurismäen haastattelu huhtikuussa 2013

Klaani, tarina perinnöstä jota ei lunasteta

Ja tiedätkös sinä, poika, mitä minä ajattelin, kun sen nimen sinulle
annoin? Aleksanteri Suuri – sinä tulet tekemään sen kuuluisaksi, sillä
sinä olet isäsi poika, jukoliste, ja sukusi poika.

Klaani on Tauno Kaukosen vuonna 1963 ilmestynyt esikoisromaani.
Dostojevskiläisiä vivahteita omaava kotimaisen rikoskirjallisuuden
klassikon teemoihin kuuluvat perhe, rakkaus, viha ja
epäoikeudenmukaisuus. Teemat, jotka koskettavat lukijoita vielä
vuosikymmenten jälkeenkin.

Sammakon klaanin nuorimman, Aleksanteri Suuren, tulevaisuutta värittää
suvun tahra; perheen miehet ovat yksi toisensa jälkeen ajautuneet
rikollisuuden syövereihin. Kaidalla tiellä parhaansa mukaan pysyttelevän
Aleksanterin harteille sovitellaankin kuin pakosta rikollisen viittaa.
Ainoa voima, joka Aleksia yrittää estää vajoamasta vääjäämättömään
kohtaloonsa, on rakkaus kauniiseen Mirjaan.

– Klaani oli varsin poikkeava romaani sen ajan suomalaisessa
kirjallisuudessa. Sen tapa käsitellä yhteiskuntaa ja sen ristiriitoja
rikollisten ja väliinputoajien näkökulmasta oli aikanaan omaperäinen,
kuvailee vuonna 1984 julkaistun Klaani: Tarina Sammakoiden suvusta
-elokuvan käsikirjoittajaohjaaja Mika Kaurismäki.

Suuri sukutarina

Mika Kaurismäki kertoo heti ensi lukemalta vaikuttuneensa Klaanin
tarinasta, kielestä ja yhteiskunnallisesta sanomasta.
– Pidän kirjan epookkimaisesta sukutarinasta, jossa kirous siirtyy
isältä pojalle. Kirjan kuvaus on hyvin tarkkaa ja oivaltavaa sekä
kielellisesti vahvaa. Henkilöhahmojen kuvaus on erityisen hienoa. Vaikka
tarina sinänsä on ajoittain jopa epätoivoisen ahdistava, Kaukosen
tavassa kertoa on paljon inhimillisyyttä ja myös huumoria, Kaurismäki
kuvailee.

Mika Kaurismäki kirjoitti elokuvan käsikirjoituksen yhdessä veljensä
Akin kanssa. Monisyisen ja vaiherikkaan romaanin sovittaminen elokuvaksi
oli kuitenkin Kaurismäen mukaan yllättävän helppoa. Tarinan siirtämistä
käsikirjoitukseksi helpotti kirjan hyvin ja havainnollisesti kirjoitetut
kohtaukset sekä tarkkaan kuvatut henkilöhahmot. Kaurismäki on myös
vakuuttunut, että uuden ja hieman yksinkertaistetun käsikirjoituksen
avulla Klaani voitaisiin erinomaisesti sijoitta myös teatterilavalle.

Onko pakko alistua kohtaloon?

50 vuotta vanhan Klaanin tarina ei ole vanhentunut tänäkään päivänä.
Päinvastoin.
– Kyseessä on vahva ja ajaton teos. Sen perusteemat ja sanoma
puhuttelevat hyvin tämän päivän ihmisiä. Yhteiskunnan eriarvoisuus ei
ole kadonnut mihinkään, yhteiskunnan jakautuneisuus voittajiin ja
häviäjiin on entisestään vahvistunut, köyhyys kasvaa ja kukoistaa.
Näköalattomuutta ja epävarmuutta on havaittavissa joka puolella, pienen
ihmisen taistelu jokapäiväisestä leivästä ja onnesta on arkipäivää.
Klaani iskee hyvin tämänkin ajan suoneen ja Suomeen, Mika Kaurismäki
analysoi romaanin sanoman aina vaan polttavaa ajankohtaisuutta.

Klaani on myös ylistys Tampereelle ja Pispalalle. Tarinassa Pyhäjärvi on
isossa osassa. Järvi nielaisi syövereihinsä myös palan suomalaista
elokuvahistoriaa.
– Kuvasimme Klaania Pyhäjärven Saunasaaressa. Takaisin tullessa
kameramme ja objektiivit putosivat järveen ja niitä naarattiin
sukeltajien ja metallinpaljastajien avulla. Suurin osa saatiin
pelastettua, mutta järven pohjaan jäi jotain kalustoa tulevien
sukeltajasukupolvien ihmeteltäviksi, paljastaa Kaurismäki.

Teatterineuvos Tuija Vuolle

Teatterineuvos Tuija Vuolteen Klaani

Näyttelijäkonkari on nauttinut eniten rosoisista, ristiriitaisista rooleista

Aina vain yhtä karismaattinen Tuija Vuolle näytteli vuoden 1984 Klaani -elokuvassa päähenkilön äitiä Ulla Sammakkoa Mika Kaurismäen ohjaamana. Vaikka näyttelijä itse ei ollut jälkeenpäin roolisuoritukseensa tyytyväinen, hän muistelee kuvausten olleen jännittävä kokemus.

Jääkö näyttelijä koskaan todella eläkkeelle työstään? 

Teatterineuvos Tuija Vuolletta haastatellessa tuntuu, että ei. Näyttelijälle välttämätön kyky ja halu tarkastella ja välittää ihmisyyttä, koko ihmisenä olemisen kirjoa, ei katoa mihinkään. Se vaikuttaa kumpuavan jostain syvältä, ihmisen omimmasta ja todellisimmasta ytimestä.

Vuolle kuvailee olleensa lapsesta saakka ujo ja sisäänpäin kääntynyt, kuten monet muutkin näyttelijät. Näyttelijänä olo onkin ollut hänelle keino päästä ulos kuorestaan ja todella näyttää itsensä muille.

– Vaikka usein kuulee sanottavan, ettei teatterityö ole mitään terapiaa, se on terapeuttinen ulostulo, joka auttaa. Sillä tavalla se parhaimmillaan antaa enemmän, jotain sisäistä ja näkemyksellistä, kun se tarve tuoda ulos on niin kovaa, hän pohtii.

– Se tervehdyttää. Roolityötä tehdessään voi olla niin monena ja kaikessa kuitenkin joutuu etsimään sen pohjan itsestään ja omista tunnoistaan.

Eikä tuo kokemus rajoitu suinkaan vain näyttelijään itseensä, vaan koskettaa myös yleisöä. Se näyttää katsojalleen peilin, jonka kautta tarkastella itseään ja omia tuntemuksiaan.Teatterilla onkin Vuolteen mielestä vertaansa vailla oleva kyky opettaa empatiaa. Kenties juuri siksi hänen mieluisin tyylilajinsa on tragikomedia, ja uran sykähdyttävimmät roolihahmot olleet ristiriitaisia ja rosoisia.

– Olen saanut tehdä tosi hienoja ja särmikkäitä, ristiriitaisia naisia, hän kertoo ja mainitsee esimerkkinä muun muassa Sofi Oksasen Puhdistuksen Aliiden, jota näytteli Tampereen Teatterissa vuonna 2010.

– Siinä oli sellainen ihminen, joka oli kovassa ristipaineessa.

Mieleen on jäänyt myös rooli Niskavuoren Loviisana Jotaarkka Pennasen ohjauksessa.

– Ensiksi pelästyin kauheasti, kun huomasin nimeni taululla. Kun ryhdyttiin tekemään, rakastuin siihen Loviisan hahmoon, siihen ihmiseen ja minkä asioiden kautta hän toimi ja suhtautui asioihin.

Klaani-elokuva oli teatterinäyttelijälle uusi kokemus

Tuija Vuolle näytteli vuonna 1984 ensi-iltansa saaneessa Klaani-elokuvassa Ulla Sammakkoa, eli päähenkilön äitiä. Roolihahmo ei ollut hänelle aivan ongelmaton. Hän myöntää nähneensä elokuvan vain kerran, mutta ei ole tyytyväinen suoritukseensa ja kuvailee olleensa roolissa mielestään ”aika heikko”.

– Viimeinen kohtaus äidin ja pojan välillä on ainoa, joka on jäänyt minulle siitä elokuvasta selkeästi mieleen. Se omasta mielestäni onnistui minulta parhaiten.

Muilta osin Vuolteella on elokuvan teosta sekavaksi jääneet mielikuvat. Toki aikaa on kulunut, mutta hän muistelee kokeneensa, ettei päässyt hahmoon kunnolla käsiksi. Kyseessä oli myös ensimmäinen kerta, kun hän teki elokuvatyötä.

– Olin kauhean otettu, että sain ensinnäkin olla mukana siinä. Kovalla kiihkollahan sitä tehtiin. Mikäli muistan oikein, Aki [Kaurismäki] oli vielä assistenttina Mikalle [elokuvan ohjaaja Mika Kaurismäki]. Molemmat veljekset olivat mukana siinä filmin tekemisessä, hän kertoo.

– Olin mielestäni aika jännittynyt, kun sitä ryhdyttiin tekemään. Muistan ne matkat Pispalaan, kun piti mennä kuvauksiin ja siellä oli nämä meidän maineikkaat vanhemmat miesnäyttelijät, Lasse Pöysti, Kari Väänänen, Juhani Niemelä ja ketä kaikkia siinä oli.

Vaikeatulkintainen Ulla Sammakko aikansa ilmentymänä

Tuija Vuolle arvelee jännityksen ja kokemattomuuden painaneen roolisuoritustaan. Ulla Sammakon hahmoa työstäessään hän luki Tauno Kaukosen Klaani-romaanin ja sai ohjeistusta rooliin ohjaaja Mika Kaurismäeltä. Silti hahmo ei auennut hänelle aikoinaan helposti.

Vuolle jopa pohtii, saiko roolin aikoinaan siksi, koska häntä pidettiin näyttelijänä omien sanojensa mukaan ”vähän seksityyppinä”. Tarinan päätteeksi roolihahmo myös pakenee tilannetta ja Klaanissa elämisen painetta. Hän arvelee hahmon jäävän kenties senkin vuoksi hieman näkymättömäksi.

– Nämä ovat olleet sellaisia asioita, jotka ovat vaikeuttaneet sitä työtä. En ole pystynyt käsittämään neuvoja, mitä ohjaaja on antanut siitä, mikä tämä nainen on.

Hän kiittelee Elina Rintalan roolisuoritusta Tampereen Teatterin Klaani-näytelmän Ullana.

– Sanoin hänelle, kun tapasin jälkikäteen, että olit kyllä hyvä, paljon parempi kuin minä, hän kertoo.

Esityksessä satsattiin hänen mielestään painokkaasti hahmon naiselliseen aistillisuuteen.

– Se on keinona kuitenkin aika ohut, kertoo enemmän elämäntavasta kuin luonteesta.

Ulla Sammakon hahmo asettui Vuolteen mielessä uuteen kontekstiin vasta elokuvan kuvaamisen jälkeen. Hän kertoo hämmästyneensä keskustellessaan Klaanissa kuvatusta elämästä ja aikakaudesta erään tamperelaisen rouvan kanssa. Tämä oli osannut kertoa ajan todellisista ”klaaneista”, jotka olivat vanhempaa ikäluokkaa.

– Ne on ollut todellisia tilanteita. Sodanjälkeisenä aikana pyrittiin pärjäämään rikollisuudella. Silloinhan miehet tietysti oli keskiössä ja naiset siinä mukana, ja jotkut kestivät sen paremmin, Vuolle toteaa. Hän pohtii, onko Tauno Kaukonen Klaania kirjoittaessaan siis katsonut tuon ajan yhteiskuntaa ja nähnyt, että kuvaamiensa ”klaanien” joukossa kulki juuri roolihahmo Ullan kaltaisia naisia – naisia, jotka olivat ja pysyivät näkymättöminä.

Vaikka kulttuuriala on kurimuksessa, teatteri on ikuista

Eläköitymisestä huolimatta Tuija Vuolteella riittää edelleen paloa ja intohimoa näyttelijäntyöhön, vaikka 80 vuotta täytettyään hänen fysiikkansa ei ole kestänyt aivan entisenlaista työskentelyä. Hänellä on kuitenkin pieni rooli muun muassa Panu Raipian ohjaamassa Kyllä isä osaa -elokuvassa, joka on tulossa ensi-iltaan tänä vuonna.

Keskustelu kääntyykin vielä kulttuurialalle kohdistuneisiin leikkauksiin, jotka ovat lisänneet alan epävarmuutta viime vuosina. Suunta ei ole suinkaan muuttumassa nykyisenkään hallituksen aikana.

Vuolle ei ole kuitenkaan heittänyt asian suhteen toivoaan:

– Nämä on näitä vaiheita, joissa aina mennään. Kyllähän teatterin kuolemista on moneen kertaan ennustettu. Aina vain teatteri pinnistelee.

Samassa jamassa ovat toki teatterin lisäksi myös muut taidemuodot. Niistä teatteri on kuitenkin eniten Vuolteen sydäntä lähellä. Hän toteaa sen tarjoavan elokuviin ja televisioviihteeseen verrattuna eläviä ihmisiä, ja uskoo sen juuri siksi kestävän ja kukoistavan tulevaisuudessakin.

– Olen jatkuvasti sitä mieltä, että teatteri on näistä taiteenlajeista se paras. Parhaimmillaan se on tuhat kertaa aidompaa.

Ja teatterissa on loppujen lopuksi kyse juuri ihmisyydestä ja aitoudesta, ei erikoistehosteista tai kuvakulmilla kikkailuista. Muuta ei Vuolteen mielestä tarvita.

– Kun tietää, mitä tekee ja haluaa ilmaista, se riittää. Voi luoda todella järisyttävän kokemuksen.

Kuvat ja teksti: Harri Hinkka.

Minna Soisalon Klaani

Minna Soisalon hahmo oli Mirja, nuorten rakastavaisten toinen osapuoli. Hän päätyi mukaan elokuvaan vähän kuin vahingossa.

– Sain roolin sitä kautta, että Markku Halme – joka oli jo elokuvaan valittu – tunsi minut ystävien kautta. Markku ja ystäväni kehottivat minua hakemaan mukaan, koska olin heidän mielestään oikeannäköinen, muistelee Minna.

– Olin siihen aikaan mainospiirtäjänä yhdessä mainostoimistossa. Työkaverini otti minusta muutaman polaroid-kuvan, jotka toimitin Markulle ja hän toimitti ne Mikalle. Sitten muutaman päivän päästä sain puhelun töihin ja Mika pyysi minut koekuvauksiin.

– Koekuvauksessa oli paikalla totisen oloisia miehiä, jotka eivät koko aikana puhuneet juuri mitään. Muutaman päivän päästä sain työpaikalleni uuden puhelun, jossa Mika kertoi, että minut on valittu elokuvaan. Hän päätti puhelun vielä toteamalla, että ”ei sitten mitään diivan elkeitä”, naurahtaa Minna Soisalo. 

– Minusta Mikan kanssa oli tosi helppoa tehdä töitä. Toki minulla ei ollut vertailukohtaa ohjaajista, koska Klaani oli ensimmäinen elokuvani.

– Me oltiin silloin hirveän nuoria suurin osa. Minäkin vasta 21-vuotias. Koska olimme aika samanikäisiä kaikki, niin olihan meillä varsin hauska kesä.

– Olin mukana koko kesän ihan kuvausten alusta saakka, sillä Mika toivoi, että olisin siellä jo ennen omien kuvauspäivien alkamista, että näkisin, miten elokuvaa tehdään ja tutustuisin ihmisiin. Enhän minä tiennyt mitään elokuvan tekemisestä.

– Meillä oli kolme taloa käytössä – niissä asuttiin ja osittain myös kuvattiin. Esimerkiksi Aleksanteri Sammakon interiöörikuvaukset tehtiin meidän sosiaalitiloissa. Lasse Pöysti – joka oli jo siihen aikaan iso nimi ja Dramatenin johtaja – oli aluksi majoitettuna hotelli Rosendahliin, mutta hänkin halusi mieluummin asua meidän muiden kanssa Pispalassa. Niinä päivinä, kun hän oli mukana, minä nukuin maskihuoneessa ja Lasse minun huoneessani. Hän teki minuun suuren vaikutuksen.

– Elokuvan budjetti oli siihen maailman aikaan iso, mutta koska näyttelijöiden joukko oli iso ja kuvattiin paljon lokaatioissa, niin olihan se loppujen lopuksi aika pieni. Tekemisestä oli kaikenlainen glamour kaukana. Esimerkiksi tuotantopäällikkö Jaakko Talaskivi siellä keitteli soppaa koko porukalle ja itse olin välillä assarina.

– Olin jo aiemmin yrittänyt päästä Teatterikouluun, mutta se ei ollut päätavoitteeni. Ensisijaisesti halusin Taideteolliseen. Klaanin jälkeen ajatus Teakista heräsi isommin, mutta lähdin kuitenkin heti kuvausten jälkeen Lontooseen opiskelemaan maskeeraajaksi. Sieltä palattuani hain ja myös pääsin Teakiin.

– Klaanin lisäksi olin mukana myös Mikan ohjaamassa Paperitähdessä ja muutamassa tv-sarjassa. Sittemmin siirryin pois teatterialalta. Tällä hetkellä olen osa-aikaisena Lapuan kankureiden myymälässä ja lopun aikaa maalaan. Aloin muutama vuosi sitten paneutua kuvataiteisiin tosissaan ja vuokrasin itselleni työhuoneen. Rakkaus taiteeseen tuli jo kotoa, sillä molemmat vanhempani olivat kuvataiteilijoita.

Kuvausten jälkeen meillä oli vielä noin viikon mittainen ensi-iltakiertue. Lennettiin pitkin poikin maata eri kokoonpanoilla kertomassa elokuvasta.

.

Kari Väänäsen Klaani

Se kesä oli kuuma, tai ainakin lämmin, niin kuin kesät ennen olivat. Asuimme parissa vanhassa talossa Tampereen Pispalassa, siellä melkein ylhäällä, harjun päällä. Minulla oli sänkynä vanha laatikko punkka, joka natisi ja nitisi joka kerta, kun kylkeä käänsi ja sitähän tulikäänneltyä aika tiheään, ja touhuttua muutakin.
Olimme kuvaamassa elokuvaa nimeltä ”KLAANI, tarina Samakoiden suvusta”, joka perustui TAUNO KAUKOSEN saman nimiseen romaaniin. Se oli toinen iso elokuva, johon olin päässyt mukaan, sen seurauksena, että olin tavannut ohjaaja MIKA KAURISMÄEN Jussi juhlissa edellisenä keväänä. Aterioidessamme juttelimme innokkaasti ja siinä Mika jo vihjaisi minulle, että ehkä olisi roolia tarjolla seuraavana kesänä. Mitäpä minulla oli sitä vastaan, nuorella, innokkaalla näyttelijän alulla.
Niinpä pojat sitten kutsuivat minut ”kuvauspaikkoja katselemaan” Tampereelle kesän alussa. Ja minähän menin. Tietenkin. Myöhemmin ymmärsin, että tuo katselmus oli testi, että sovinko porukkaan, eli otanko viinaksia kuin mies, kuten tuolloin oli tapana kuvausporukoissa. Ja minä poika join. Join itseni sisään tuotantoon.
Kesällä alkoivat sitten kuvaukset. Muistan LASSE PÖYSTIN ja hänen karismansa, muistan kaverini MATTI PELLONPÄÄN hahmon Ritsarin, muistan tuotantopäällikkö JAKKULI TALASKIVEN toimiston, joka oli tapetoitu täysillä valkoviinikoreilla. Muistan kuinka hän vedätti, eli opetti nöösipoikaa, pyytämällä minulta ensin palkkakuittiin allekirjoituksen ja sitten kieltäytymällä antamasta rahoja. Sormea heristäen hän sanoi, että älä koskaan allekirjoita ennekuin rahat ovat kourassasi. Minä olin kohta purskahtaa itkuun, kun hän vihdoin virnuillen luovutti rahat. Hyvä opetus. En enää koskaan kirjoittanut ennen kuin rahat olivat plakkarissa.
Muistan JUHANI NIEMELÄN hurjan hahmon juoppona isänä ja ANTTI LITJAN näyttelemisen. Olin todellakin aloittelija heihin verrattuna. Sauna saaressa, Pispalan edustalla sijaitsevassa saaressa kuvasimme Sammakoiden piiloleirin. Jotenkin tuo paikka jäi mieleeni, samoin kuin aita Pispalan harjulla Näsijärven puolella. Kuvausten auto oli valkoinen Volga. Se oli minusta hieno peli ja niin ilmeisesti myös Mikan, koska hän oli sen ilmiselvänä filmiinsä valinnut.
Mutta parhaiten mieleeni jäi rakastavaisten piilopaikka, keskellä suota, tai melkein rämettä, Pyhäjärven salaisissa rantamaisemissa. Mieleeni jäi NIEMELÄN JUHANIN vaikuttava deliriumjuoksu läpi rämeikön. Tuolla rämeellä näin myöskin suurimman Suomessa kohtaamani hämähäkin. Se lymyili vesirajassa ja oli varmaankin viisi senttiä pitkä, siis vallan hirmuinen LUKITAR. Aikani sitä härnättyäni, jätin sen rauhaan, punomaan verkkojaan pienempien ötököiden päänmenoksi.
Kaiken kaikkiaan tuo kesä oli nuoruuteni yksi parhaista. San tehdä työtä ammattitaitosten kavereiden kanssa ja oppia heiltä filminäyttelemisen perusteet. Lisäksi tyttöjä piisasi ja elämä hymyili, aurinko paistoi ja viini maistui. Voi noita nuoruuden aikoja.
Kari Väänänen

Juhani Niemelän Klaani

Muistan hyvin hetken, kun minua tultiin testaamaan Klaani-elokuvaa varten. Olin silloin mukana Tsehovin Vanja-eno näytelmässä Mihail Astrovin roolissa, kun Kaurismäen klaani asteli paikalle katsomaan näytelmää. Tästä oli siis etukäteen jo sovittu ja tiesin heidän tulostaan. (Myöhemmällä iällä näyttelin Vanja enossa myös Serebrjakovin roolissa. Niin se käy, kun ikää tulee lisää – roolitkin vaihtuvat). Joka tapauksessa pojat tulivat katsomaan näytelmää ja lähtivät sitten jo väliajalla pois. 

Minä ajattelin, että no niin! Siinä meni se elokuvarooli. Tiesin, että kyseessä oli nimenomaan uuden elokuvan roolitus. Eipä niitä kiinostanutkaan, niin ajattelin, kunnes pienen hetken jälkeen puhelin soi ja kuului Mikan ääni: ”Juhani, tuletko mukaan ja näyttelet tämän Samuli Sammakon roolin?” Minä sanoin, että sopii, toki sopii … mutta tehän lähditte pois jo väliajalla teatterista. Me nähtiin jo se, mikä pitikin nähdä, rooli on sinun, sanoi Mika. Näin pääsin mukaan Kaurismäen elokuvaan.

Sitten tapasinkin pian elokuvaryhmän siinä kokoonpanossa kuin se oli sillä hetkellä. Kokoontuminen oli hyvin klassinen, mutta tiivishenkinen elokuvaryhmän kokoontuminen.

Oleskelimme ja asuimme sellaisessa purkutalossa tuolla Pispalanharjulla – taisi olla Mäkikadulla.

Sillä paikallahan on nykyisin jo uusi talo, sekin jo vanha. Joku oli tehnyt lihakeittoa ison kattilallisen, muistan sen hyvin. Siellä jopa Lasse Pöystikin yönsä vietti siihen aikaan.  Kaikki olivat yhdessä ja ryhmä hitsautuikin yhteen tiiviisti.  Vanha kaarti täydensi hyvin vasta-alkajia, jotka tulivat suoraan pystymetsästä. 

Itse en asunut ihan koko aikaa muun kuvausryhmän kanssa. Asuin vähän myöhemmin Palomäentiellä Pyynikillä. Oli paljon hoidettavia asioita ja toimiminen oli helpompaa kotoa käsin. 

Siihen alkuun syntyi melkoisia sattumuksiakin. Minulla oli aikoinaan koulukaverina kuvataiteilija Soisalon Juha Lahden lyseosta ja hänen tyttärensä näytteli nuorta naista, Mirjaa. Siitä tuli niin oma nuoruus mieleen.

Kuvauspaikoista ja hetkistä tuleekin muutama erityisesti mieleeni. Matonpesupaikalla on muuten vieläkin jäljellä sellainen röttelö, joka oli elokuvassa kioski, jonka penkillä sekoitin pilsneriä ja raakaa viinaa ja ryyppäsin sitä siinä.

Elokuvahan lähti liikkeelle ns. Vuorenmaan valtakunnasta. Se oli Kannaksenkadulla sijaitseva kolmikerroksinen talo, jonka jokaisessa kerroksessa oli oma sisäänkäynti. Talo oli melkein vastapäätä Mikko Alatalon kotia.

Elokuvassa siis varastin talon pyykkinarulta gobeliinin ja nousin sitten portaita harjulle. Se olikin mielenkiintoinen lähtö sille elokuvalle. Sehän oli komea kuva, kun Pispalanharjulta näkyi sekä Pyhäjärvi että Näsijärvi.

Se oli hyvin Tamperetta kuvaava alku. Kaikki tämä vaikutti minuun silloin voimakkaasti. Elokuvaa tehtiin useissa kuvauskohteissa, kuten esimerkiksi Saunasaaressa, joka onkin itse asiassa hyvin legendaarinen. Klaanissakin Tauno Kaukonen muistaakseni kuvaa sitä. Siellä oli nuorempien ja vanhempienkin äijien sauna kesäisin. Joku piti aina kiikarilla vahtia siltä varalta, että poliisivene tulee.

Joku sitten sanoi, että ei hätää, Laurilan Kalevi tulee. Kalevi kävikin aina siellä katsomassa tilannetta ja sanoi että olkaa pojat kunnolla ja jatkoi sitten matkaansa. Sellainen paikka oli Saunasaari kaiken kaikkiaankin.

Yhden kuvauspaikan muistan erityisen hyvin. Se oli eräs talo lähellä Kokemäenjoen latvoja. Sen omistajaa en tavannut, mutta hän vannotti, että heinänkorttakaan ei saa katketa pihalla. Se oli tulva-aluetta – puoliksi autio. Paikka oli käsittämättömän erityinen ja kaunis. Kuvauspaikkojen etsintähän oli Mikan, lavastajan ja valomiehen hommia. Itse on ollut kuvauspaikkoja valitsemassa, mutta hämmästelin aina niiden sopivuutta.

Vatialan hautausmaan muistan kuvauspaikkana myös erityisen hyvin. Oli roolihahmon isän hautajaiset. Minun piti kaatua hautaan laskiessani kukkia vainajalle. Se osoittautui todella vaikeaksi. Mika huusi, että älä koukista jalkojasi vaan kaadu sinne hautaan suorin vartaloin. Sanoin että tämä hauta on kuule kaivettu ihan normaalisyvyyteen ja jos minä tästä suorin vartaloin kaadun, niin lennän naamalleni tuonne alas arkun päälle. Ei se onnistu minulta millään se suorin vartaloin kaatuminen.

Sitten Mika tajusi, mistä on kysymys ja sanoi, että ”selvä pojat, pannaan pohjalle tyhjiä pahvilaatikoita ja niiden päälle patja ja katsotaan sitten uudelleen. Tehdään se rakennelma niin korkeaksi, että se näyttää kameraan siltä, kuin kaatuisit sinne pohjalle.” Sitten se suorin vartaloin kaatuminen onnistuikin ja leikkaus siihen päälle, jossa näytetään, miten retkotan siellä haudassa arkun päällä.

Kuvaustapahtumat olivat usein monimutkaisia ja matkan varrella improvisoitiin. Muistelen, että se, miten sinne hautaan putoaisin, oli kuvaaja Timo Salmisen keksintö.

Lasse Pöysti oli erityisen mieliinpainuva. Siilitukan rooli oli Pöystille poikkeuksellinen ja hieno roolisuoritus. Toki näyttelijäkaarti oli muutoinkin melkoinen Kari Väänästä, Antti Litjaa ja Matti Pellonpäätä myöten.

Lopuksi muistan, kun tehtiin promokiertue Turkuun. Mika ajoi ja sanoi matkan aikana, että kyllä hän laittoi tähän elokuvaan kaikkensa – enempää en olisi osannut. Jos ihmiset ei tykkää, niin antaa olla. Tämä on nyt tässä.

Klaani oli Mikan ensimmäisiä töitä. Lopputulos oli hieno sen ikäiseltä nuorukaiselta ja muutenkin. Siinä pyöritettiin kuitenkin jo isoa koneistoa.

Kuulin, että kirjan tapahtumat sijoittuvatkin 1940-luvulle. Tämä seikka antaa minulle tarinaan lisää syvyyttä. Olenhan itsekin 1940-luvun kasvatti ja kokenut sodan jälkeisen ajan ainakin välähdyksinä. En ole varma, ovatko mielikuvat oikeita, vanhemmilta kuultuja, valokuvista nähtyjä vai omia.

Olen syntynyt 1941 ja alan muistaa asioita 4-vuotiaasta lähtien, jolloin muutimme Hankoon. Isä oli haavoittunut ja pääsi työelämään takaisin. Olen kuitenkin syntynyt Vihdissä maalla. Pieni paikka, jota pommitettiin rajusti. Kausalassa oli höyryvetureiden juottopaikka. Ne tosin pommittivat pellolle ja ratapihalle ei osunut vaan ne putoilivat läheiselle pellolle.

Sodanjälkeinen aika oli raakaa. Omakotitaloja rakenneltiin ja ihmiset vaurastuivat. Siinä sitten yhteisöllisyys alkoi unohtua jo 1950-luvulla ja maailma alkoi muuttua varsinkin 60-luvulle tultaessa. Autoja osteltiin, niitä laitettiin, omakotitalojakin yhä rakenneltiin, mutta yhdessä ei enää oltu.

Minulta jäi koulut kesken ja tie vei sitten teatteriin. Sanotaan, että ainoa oppinut on itseoppinut – minäkin tavallaan olen juuri sellainen itseoppinut.

Romaanissa hyvää on se, että ihmiset pitävät yhtä ja pitävät jollakin kummallisella tavalla toisistaan. 

Klaani-elokuvalla oli suuri vaikutus sekä minuun että uraani. Sen jälkeen olinkin useammissa Kaurismäki-tuotannoissa – erityisesti Akin elokuvissa. Mies vailla menneisyyttä -elokuvassa minulla oli isompikin rooli. Niillä kaikilla oli minulle suuri merkitys.

Sain muuten Klaanista Jussi-patsaankin, mutta en päässyt sitä hakemaan. Alkoholin käytön ja tupakoinnin lopetin jo 50 vuotta sitten. Ja hyvä niin, en olisi varmasti tätä Klaaniakaan jaksanut tehdä, jos olisin jatkanut samaa vauhtia kuin nuorempana. Lupasin silloin, että alan harrastaa pyöräilyä ja olin sopinut samalle janakohdalle Jussi-juhlan kanssa pyöräilymatkan Ranskaan. Niinpä Jussi-juhla jäi välistä. Jussi-palkinnolla ei silloin ollut niin suurta merkitystä kuin sillä on tänä päivänä.

Anssi Tikanmäkikin sai Jussin eikä suotta. Klaani-elokuvan tunnetuin kappale ”Balladi” on klassikkokappale. Aina kun kuulen Klaanin musiikkia, heräävät muistot väistämättä.

Klaani sopii hienosti näyttämölle.  Toki se paikallistuu, kuten kaikki näytelmät, mutta niin sen kuuluukin tehdä. On hienoa, että Klaani pääsee nyt teatteriin ja haluan itsekin kovasti nähdä sen. Tommi Raitolehtohan näyttelee siinä minun roolini Samulina ja Pasi Lampela on sille loistava ohjaaja.

Juhani Niemelää haastatteli Petri Kaukonen.

Mika Kaurismäki

Mika Kaurismäki opiskeli elokuvaa Münchenissä, Saksassa, Hochschule für Film und Fernsehenissä (1977–1981); Suomessa tehty Valehtelija (1980) oli hänen diplomi-elokuvansa. Valehtelijan menestyksen jälkeen Mika Kaurismäki päätti jäädä Suomeen ja perusti yhdessä veljensä ja ystäviensä kanssa tuotantoyhtiön Villealfa Filmproductions. 1980-luvun lopussa se oli Suomen kaikkien aikojen kolmanneksi suurin elokuvatuotantoyhtiö. Villealfa-elokuvaperheeseen kuului Kaurismäen veljien lisäksi monia työtovereita ja ystäviä, mukaan lukien näyttelijät Matti Pellonpää ja Kari Väänänen sekä kuvaaja Timo Salminen. Mikan vuoden 1984 elokuva The Clan- Tale of the Frogs osallistui 14. Moskovan Kansainvälisille elokuvafestivaaleille.

Klaani_kansi

Klaani-romaani nyt verkkokaupasta

Julkaisutoiminnan sekä kulttuurin ja kirjallisuuden saralla toimiva Media Potentia Oy on kustantanut romaanin 6.painoksen. Juhlavuoden kunniaksi painettu teos on nyt tilattavissa myös verkkokaupasta.